Marketing w Bundeslidze

Pomysł na ten artykuł zrodził się przez przypadek. W sklepie internetowym jednego z klubów Allianz Frauen Bundesligi znalazłem artykuły dedykowane drużynie kobiet. A więc może zaprezentować marketing klubów niemieckiej żeńskiej „ekstraklasy”? Pewnie, że tak. Jednakże aby był on pełniejszy postanowiłem sprawdzić także konta społecznościowe: jak funkcjonują i ile osób się tym interesuje. Przecież w naszym kraju co rusz słyszę pytanie: kobiecy futbol, a kogo to interesuje? Dlatego do statystyk dołączyłem męskie kluby naszej rodzimej Ekstraklasy. Będzie ciekawie…

Aby rzetelnie przedstawić strony internetowe i funkcjonowanie sklepów online na początek muszę podzielić kluby Allianz Frauen Bundesliga na dwie grupy:

  1. Kluby prowadzący tylko żeńską drużynę lub w których drużyna kobiet jest dominująca.

SC Sand

Turbine Potsdam

1.FFC Frankfurt

SGS Essen

  1. Kluby działające wraz z męska drużyną :

Bayern Monachium

Bayer Leverkusen

Borussia Mönchengladbach

SC Freiburg

TSG 1899 Hoffenheim

Werder Brema

VfL Wolfsburg

MSV Duisburg

Hannover 96

Ten ostatni klub nie znalazł się tu ze względu na Maćka Iwanowa, ale dlatego, że ta prężnie rozwijająca się drużyna kobiet, pomimo występów w Oberlidze, bardzo mocno działa marketingowo.

Na początek strony internetowe i ich funkcjonalność. Dwa kluby maja ciekawe i przejrzyste strony – 1.FFC Frankfurt oraz Turbine Potsdam. Całkiem nieźle wygląda SGS Essen, choć przydałby się lekki lifting.

W drugiej grupie najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest zakładka w głównym menu, w której znajdziemy skład, relacje, wyniki, wiadomości itp. Pokażę to na przykładzie Hoffenheim:

hoffe1.jpg

Sam design stron jest bardzo zbliżony, wręcz identyczny. Na plus należy uznać przejrzystość, łatwość wyboru, dobre prezentacje artykułów. Niestety praktycznie w każdym klubie częstotliwość pojawiania się nowych informacji jest daleka od przyzwoitej. Poza zapowiedziami i podsumowaniami spotkań ligowych czy pucharowych ciężko znaleźć coś z publicystyki czy ciekawostek.

Na ostatnim zdjęciu ewenement godny wyróżnienia. Otóż MSV Duisburg w swoich zakładkach ma odnośnik o nazwie NACHWUCHS FRAUEN, czyli młode dziewczyny, akademia dziewcząt. W takiej formie jedynie ten klub tak dba o swojego kibica, poświęcając tej sekcji osobną zakładkę i bardzo dbając o aktualne informacje.

Pozostał nam jeszcze Hannover 96. Jest to jedyna drużyna, która funkcjonuje w ramach dużego klubu z dominującą męską sekcją, posiadająca własną domenę internetową. Niestety poza podstawowymi informacjami nie znajdziemy tam nic. Klub stawia na komunikację poprzez fb i ig.

Przejdźmy teraz do sklepów online. Wielki minus dla dwóch klubów z grupy „samodzielnych”. Sklep SGS jest dość specyficzny. O ile da się zamówić kilka rzeczy, to jednak nie ma możliwości żeby zobaczyć ich zdjęcia i trzeba kupować kota w worku. Drugie zdjęcie prezentuje sklep klubu z Frankfurtu. Widoczna jest lista artykułów z zakładki trykoty i ubrania… Tak, to wszystko. Na próżno szukać koszulki meczowej lub jej repliki.

Przyznam, że choć SC Sand ma bardzo słabą wizualną stronę sklepu internetowego to liczba artykułów, ich różnorodność jest pozwalająca. Cena koszulki jest najniższa w całej lidze. Równie duży asortyment, ale z lepszym efektem prezentuje Turbine.

Czas zaprezentować drugą grupę, a w niej będę zmuszony do wprowadzenia na chwilę dwóch podgrup. Bayern, Hoffenheim, Gladbach, Duisburg, Werder w swojej ofercie mają tylko i wyłącznie koszulki meczowe. Ceny odpowiadają koszulkom męskich drużyn.

W dwóch klubach możemy kupić coś więcej niż tylko koszulkę. Możemy zakupić szalik „Frauenfußball”, kubek drużyny kobiecej, czapeczki. Mam tu na myśli Wolfsburg i Freiburg.

Jedynie Bayer Leverkusen nie posiada w swojej ofercie, a przynajmniej nie prezentuje tego na stronie sklepu asortymentu drużyny kobiecej.

Druga część będzie poświęcona „cyferkom”. Zaprezentuję dane, które pokażą ilość osób obserwujących profile na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Poza klubami z Allianz Frauen Bundesligi umieściłem w zestawieniu również czołowe kluby Europy, dwa kluby żeńskie z Polski (Medyk Konin oraz Górnik Łęczna), a także kilka klubów z Ekstraklasy.

Na początek Instagram. Gwoli ścisłości chciałbym zaznaczyć, że dane dotyczą stricte klubów. Bardzo często piłkarki posiadają na swoich kontach znacznie, znacznie więcej obserwujących niż sam klub.

Zanim przejdziemy do danych, chciałbym bardzo wyróżnić kilka klubów, które są niezwykle aktywne. Turbine Potsdam, Bayern Monachium, VfL Wolfsburg i Werder Brema to wiodący przedstawiciele, bardzo dbający o dużą ilość zdjęć. Nie będę polemizował z treścią, bo nie do tego służy ta aplikacja.

Facebook jest najpopularniejszym medium społecznościowym, tam można znaleźć najwięcej aktualnych informacj. Liczby osób, które obserwują drużyny kobiece bardzo mnie zaskoczyła. Nie liczyłem na aż takie zainteresowanie.

W poniższym zestawieniu znajdują się puste pola. Oznaczają one, że dany klub nie posiada konta dedykowanemu drużynie kobiet na Twitterze (Freiburg i Frankfurt) oraz na instagramie (Bayer).

tabela

Liczba osób obserwujących dany profil jest podana w przybliżeniu. Dane są z 15.09.2018 roku

Tak więc czy faktycznie zasadne jest pytanie kogo interesuje piłka nożna kobiet? Na instagramie Legia ustępuje dwóm niemieckim klubom, a Zagłębie Lubin już czterem. Jeśli weźmiemy pod uwagę Twitter, to kluby Ekstraklasy z dużych miast dominują, ale już drużyny środka tabeli, z mniejszych ośrodków mają przed sobą drużynę kobiet! Podobnie wygląda sytuacja na FB, gdzie Zagłębie ma mniej osób obserwujących profil niż SC Freiburg, który póki co nic nie wygrał w piłce nożnej kobiet!

Starałem się poruszyć trzy aspekty marketingowe, z jakimi borykają się kluby. Strona internetowa, sklep online oraz aktywność w social media. Praktycznie każdy klub z AFBL powinien popracować nad layoutem swojej domeny, bardziej dbać o jej aktualizację, o publikacje nie tylko zapowiedzi i sprawozdań z meczów, ale także nad publicystyką. Sklepy online, szczególnie tych drużyn, które mają w organizacji drużynę męską, powoli wchodzą w sprzedaż dedykowaną piłce kobiet. Ceny artykułów są zbliżone lub identyczne z tymi, które promują męską drużynę. Zaczyna się rozwijać ta gałąź marketingu i będę śledzić na bieżąco rozwój. Ostatnia część, czyli aktywność w social media zaczyna także przynosić efekty, gdyż kluby same rozwijają i tworzą nowe konta. To trend ogólnoświatowy i na szczęście także kluby Ekstraklasy nadrabiają zaległości.

Pojawiła się w ostatnim czasie dyskusja, że Allianz Frauen Bundesliga traci przewagę nad konkurencją skoro finanse są mniejsze niż we Francji i Anglii. Kluby chcą, aby ligą zarządzało DFL, a nie DFB, oczekują lepszej promocji, sponsorów, transmisji i wpływów pieniędzy za relacjonowanie spotkań. Lecz najważniejsze zadanie należy do klubów. One muszą zadbać o kibiców, o świadomość społeczną i atrakcyjność. Przecież w poprzednim sezonie w Kolonii wielu mieszkańców, czy kibiców 1.FC Köln nie wiedziało nawet, że ich klub gra w Bundeslidze, a juniorki grają w finale Mistrzostw Niemiec …

Marketing jak również obecność w social mediach jest na tyle obszernym tematem, że będzie poruszany jeszcze niejednokrotnie na naszym blogu.

Wojciech Janiuk

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s